Inspelen op emoties is een aloude techniek die door marketeers wordt gebruikt om bezoekers van een winkel aan te sporen tot aankoop. Dezelfde techniek werkt ook voor online shoppen. Wat consumenten aanspoort en een reden geeft om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan, verschilt nogal per land blijkt uit onderzoek van SEMrush. Dit komt omdat vooral taal en cultuur erg bepalend zijn voor wanneer we ons aangespoord voelen tot het doen van een aankoop.

SEMrush, een van ‘s werelds meest invloedrijke digitale marketingplatformen, heeft gekeken naar termen die e-commerce websites het vaakst gebruiken om klanten te verleiden tot het doen van een aankoop. Het onderzoek laat zien welke termen en zinnen het meest worden gebruikt – en dus kennelijk het meest effectief zijn.

De populairste zinnen en woordencombinaties in Nederlandse reclames zijn ‘gratis verzending’ , ‘bestel nu’ en ‘gratis bezorgd’. Voor elke zin is de populariteit bepaald op een schaal van 0 tot 100. De meest populaire combinaties zijn:

  • Gratis verzending was verreweg de populairste zin in Nederlandse online reclames met een score van 100
  • Bestel nu is de tweede populairste zin uit de categorie bezorging met een score van 62,64.
  • Morgen gratis is met een score van 30,93 een populaire woorden combinatie, ook al zal de combinatie
  • Snelle levering had een score van 21,44
  • Verzending vanaf gaat over de beschikbaarheid van een product en hoe snel de leverancier kan leveren. Het kreeg een score van 16,64.
  • Laagste prijs was de populairste woordencombinatie die gaat over de prijsstelling van het product met een populariteitsscore van 22,53, gevolgd door beste prijs met een score van 21,58.

Een call to action (CTA) met een zeer klikbare knop is een van de krachtigste adverteertactieken om klanten meteen naar de website te lokken. In Nederland, maar ook in andere landen, zijn de populairste CTA’s die van urgentie spreken:

  • Bestel nu met een populariteitsscore van 62,64
  • Nu online met een score van 22,02

In andere landen als Frankrijk, Duitsland en Italië zijn er weer andere effectieve termen. Het populairst in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is ook: Gratis Verzending. Het lijkt er tevens op dat de Fransen wel van een koopje houden. De combinatie van ‘goedkoop’ en ‘beste prijs’ komen op tweede en derde plaats. In Duitsland gaat het om: Grote selectie. En in Spanje staat Beste Prijs bovenaan. Italianen willen: Officiële website. Italianen lijken bijzonder veel waarde te hechten aan authenticiteit.

Bron: artikel marketingfuel